22 Temmuz 2013 Pazartesi

Çocuklarda Tuvalet Eğitimi



Merhabalar,

Gelelim hem ebeveynlerin hem miniklerin yaşamlarındaki aşmaları gereken önemli bir sınava tuvalet eğitimi. Her anne baba için çocukları çok akıllı çok zekidir benim çocuğum hemen öğrenir diye düşünür bu süreci bende aynı şekilde düşünüyordum taki  oğlum direnç gösterene kadar. Daha önceki yazımda da bahsettiğim gibi Ediz daha 18-20 aylıkken tuvaletinin geldiğini söylüyordu fakat o sıralar yaşadığım bağırsak sorunu ve belki de kardeşinin dünyaya gelmesi bu süreci alaşağı etti. Bende seyrine bıraktım çünkü kış ayı pek müsait bir ay olmuyor her iki taraf içinde . Bu yüzden yazın gelmesini bekledim. Öncelikle Ediz'e bir kaç gün artık onu bezinden kurtaracağımızı ve rahat etmesi için aynı bizim gibi çamaşır giymeye başlayacağını anlattık. Öncelikle ev ortamını hazırlamak gerekiyordu. Evde halılar kısmen kaldırıldı ve Emir daha küçük olduğu için düşme ihtimalinde yumuşak zemin olması için yıkanabilir kilimler konuldu. Bir tuvalet adaptörü birde lazımlık alındı. Bunlar zaten çok önceleri alınmıştı sıra geldi aktif olarak kullanmaya.

Eğitime başlamak için mutlaka pazartesi gününü seçmek akıllıca olacak. Ve annenin çilesi de böylece başlamış olur. Artık hiç bez takmıyoruz. Evin orasına burasına küçük tuvaletimizi sürekli kaçırıyoruz. Boş bir camsil sprey şişesinin içine suyla seyreltiğim çamaşır suyuyla oralar buralar silinir. Çocuğun ıslanan üst başı yıkanır. Çocuk yıkanır hele bide büyük tuvalet yapıldıysa ooo daha da curcuna hiç bahsetmeyeyim en iyisi :) Bu evrede mümkün olduğunca çok ev giyimi için uygun olan üst baş olmalı evde. Ben sabahtan akşama kadar çıkanları biriktirip akşam yıkıyordum yaz olduğu için hemen kuruyor zaten. Çocuğun kendi kendine çıkarabilmesi için kolay ve rahat çıkan şort gibi şeyler giydirin.

Evet bu sürekli böyle yapalım oğlum şöyle yapalım oğlum, niye yapmıyorsun oğlum,  bak kızacam oğluma dönüşüyor gittikçe haberiniz olsun çünkü gerçektende zor bir süreç. Bu süreçte yapmanız gereken en önemli şey ne olursa olsun serin kanlı olmanız ve çocuğa kızmamanız gerekli. Bu durum yeterince stres yaratıyor üstlerinde zaten bir de siz daha da stres yaratmayın ona. Çocuk zaten eskiden ne güzel rahat bezime yapıyordum ne olduda şimdi böyle yapıyoruz diye kafasında bocalıyor zaten.

Ben ilk 3 gün sürekli takip ettim ne kadar zamanda bir kaçırdı kaçırmadı yada tuvaletinin geldiğini haber vermesini. Bizimki sağolsun hiç birini haber vermedi hepsini kaçırdık . En sonunda yukarda gördüğünüz tuvalet tablosunu internetten bulup kapımızın üstüne astık. Bir teşvik unsuru olmasını istedim. ilk başlarda kazaya kurban gitsede bana tuvaletini haber vermesi bile çok önemliydi bu yüzden her haber verdiğinde tabloya 1 adet sevimli hayvan çıkartması yapıştırmaya başladık.  İlk başlarda tablomuz bomboştu bak bu çocuk yalnız kaldı arkadaş istiyor sen söylersen tuvaletini yanına arkadaşları gidebilecek diye diye  alıştırma yaptık ve işe yaramaya başladığını gördüm. Hher söylediğinde anne yapıştırma deyip hoplaya zıplaya yapıştıyoruz bazen Ediz Süpermen oluyor kurtarın beniii diye çağıran pandayı, zürafayı kurtarıp yerine yapıştırıyoruz.

 


Önemli püf noktalarıda benden size . Mutlaka evdeki her bireyin aynı şekilde davranması lazım anne baba anneanne herkesin aynı davranışı göstermesi gerekli, biri kızıp biri kızmamalı. Bence eve bu eğitim sürecinde, değişiklik yaratacak kimsenin belli bir süre gelmesine bile izin vermeyin.Çünkü ben tam olumlu davranışlar almaya başlamışken eşimin çok sevdiğim anneannesi 1 haftalığına bizde kalmaya geldi.(Torununun çocuklarını ziyaret eden anneanne Allah bize de o günleri göstersin diyeceğim ama çooook zor ) Neyse diyeceğim şu ki bu bile Edizi 3 gün geri götürdü ve bazı şeylere yeni baştan başladık.

Yaptığım ikinci hata ise. Öğlen uykusunda da altını bağlamaktı. Bu büyük bir hata altında bezini gören Ediz bekleyip  bekleyip bezi altında olduğu zamanı seçip ozaman hallediyordu tuvaletini.  Bu yüzden sıvı geçirmeyen aleziniz zaten vardır çarşafın üstüne bebek alt açma örtülerinden serin ben baby&me kullanıyorum. Onun üstüne bir örtü daha koyuyorum. Bırakın yapsın yeterki artık bezin geri gelmeyeceğini anlasın.

Üçüncü hata ve en önemlisi bence. Çocuk evde durmasın gezsin tozsun diye üzülüp parka bahçeye çıkartırken altını bağlayıp çıkarıyordum. Hafta sonları sürekli gezmelerde olduğumuz için yine bağlıyordum. Bu yapılmaması gereken en önemli şey bence çünkü çocuğun kafası allak bullak oluyor. Bu yüzden ilk öğrenme haftalarında dışarı çıkmayı unutun hatta bunu çocuğa söyleyin ne zaman tuvaletini söylemeye başlarsa o gün boyunca hiç kaza yapmazsa o zaman parka götüreceğinizi belirtin.Buda onun doğru davranışı sergilemesinde etkili olacaktır.

 Ben bütün bunları yaptıktan sonra herşey yoluna girdi. Küçük tuvalet için geceleri bile bağlanmıyoruz artık 2-3 saatte bir uyandırıp tuvalete gidiyoruz.

Bir önemli konu ise genelde duyduğum bir sorun küçüğü hemen öğrenen ama büyüğü yapmak istemeyen bir dünya çocuk var. Biz de de öyle oldu. Önceleri çekindi Ediz tuttu tuttu. Anne karnım ağrıyoo bana krem sür diye almış kremi eline canı yanıyor çünkü :) Bir güzel anlattım tuvaletini yapamadığı için karnının ağrıdığını yaparsa rahatlayacağını söyledim. Bu süreçte oturup kalkıp tekrar tuvalete oturup kalkmasıyla geçti bu aşamada çocuk vücudunun sesini dinlemeli en nihayet oturup yapabildiğinde okadar mutlu olduki anlatamam. Anne yaptım ben artık karnım ağrımıyor diyişi hala kulaklarımda. 

Evet artık bir aydan fazla süredir herşeyi öğrenmiş  durumdayız çok şükür. Sanırım şimdiye kadar yazmış olduğum en uzun yazı bu oldu herşeyi ayrıntılarıyla anlatmak istedim çünkü kafama takılan şeyleri internetten arayıp bulamıyordum. Genelde hep aynı yazılar çıkıyordu karşıma bu yüzden uzun uzadıya anlattım ki annelere bir nebze olsun faydam dokunsun.

İşte şimdi aşağıda tuvalet eğitimi tablomuz hepsi full dolu umarım sizinkide dolar :) Sevgiler
 


3 yorum:

  1. Allah razı olsun çok güzel anlatmışsınız.benim kızım da 21 aylık ve muhtemelen kışa denk gelecek.bakıcı ve ben nasıl yapıcaz bilmiyorum.inşallah ikilik çıkmaz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Valla zor bir dönem Allah sabır versin :) İnşallah çok çok kolay atlatırsınız. Kızlar erkeklere oranla daha çabuk öğreniyormuş inş öyle olur sizde de.

      Sil
  2. Kış olmasına rağmen oğlumla üç beş gün denedik.Baktım saldım çayıra mevlam kayıra devam ediyoruz, dedim babacım istersen baharı bekleyelim : )
    Büyük tuvalet ve o kısmını anlatmayayım kısmını beğendim, en çok eğlendiğimiz kısımlardan malum : )

    YanıtlaSil